Ἡ δράση
Tό δεύτερο σοβαρό μέρος τοῦ κατηχητικοῦ από τό ὁποῖο δυστυχῶς ὑστεροῦν συχνά τά κατηχητικά εἶναι ἡ δράση. Oἱ αἰτίες εἶναι βέβαια πολλές. Ἡ πρώτη ὅμως αἰτία εἶναι, ὅπως καί σέ κάθε πρόβλημα τῆς ὁμάδος, ὁ κατηχητής.
Ἡ δράση πρέπει νά ἔχει δυό κατευθύνσεις. Ἡ πρώτη εἶναι τά ἴδια τά παιδιά. Ἡ δεύτερη τό περιβάλλον τους. Oἱ στόχοι τῆς δράσεως, καλό εἶναι νά ἔχουν σχέση μέ τό σύνθημα καί νά εἶναι τόσο ἁπλοί πού νά εἶναι ἀδύνατον νά μήν μποροῦν τά παιδιά νά τούς ἐφαρμόσουν. Ἐπίσης νά ἐλέγχονται ὁπωσδήποτε, μέ κατάλληλο βέβαια τρόπο, ὤστε ἡ προσπάθεια πού κάνουμε στό θέμα τῆς δράσεως νά μήν φέρει τά ἀντίθετα ἀποτελέσματα. Ὅλα αὐτά χρειάζονται ἀσφαλῶς προετοιμασία, προσευχή καί προσοχή. Διαφορετικές οἱ προϋποθέσεις καί οἱ δυνατότητες τοῦ κάθε παιδιοῦ. Διαφορετική καί ἡ διάθεσή του.
Ἄς μή μᾶς διαφεύγει ποτέ ὅτι «πίστις ἄνευ ἔργων νεκρά ἐστί» (Ἰακ. β΄ 20) καί ὁ Θεός τῶν δυνάμεων «ἔδωκεν ἡμῖν πνεῦμα δυνάμεως» (B΄ Tιμ. α΄ 7), ὤστε νά κατανικοῦμε κάθε δυσκολία.
Tό τραγούδι
Ἀλλά καί τό τραγούδι χρειάζεται προετοιμασία. Ἰδιαίτερα στά μικρά παιδιά, πού δέν γνωρίζουν ἀκόμη τραγούδια καί ἡ φωνή τους ἀκόμη εἶναι παδική. Ἄς φροντίζουμε νά πιάνουμε τή βάση χαμηλά στό δημοτικό, ὤστε νά βοηθοῦμε τά παδιά νά τραγουδήσουν στή δική τους βάση. Δέν πρέπει ποτέ νά διδάξουμε ἕνα τραγούδι ὅπως καί ὁτιδήποτε ἄλλο, ἄν δέν τό γνωρίζουμε καλά. Ἡ ἐκμάθηση γίνεται τμηματικά. Tονίζουμε ἰδιαίτερα τά δύσκολα σημεῖα. Kαλό εἶναι τά τραγούδια νά ἔχουν ἀνάλογο περιεχόμενο μέ τό θέμα. Ὁπωσδήποτε πρέπει νά τούς μαθαίνουμε καί ἐκκλησιαστικούς ὕμνους, κυρίως αὐτούς πού ἀκούγονται πιό συχνά στήν ἐκκλησία. Π.χ. τά ἀναστάσιμα ἀπολυτίκια τῶν ἤχων τῆς κάθε Kυριακῆς ἤ τά ἀπολυτίκια τῶν μεγάλων ἑορτῶν, τοῦ Ἁγίου τοῦ ἐνοριακοῦ Nαοῦ.
Ἡ ψυχαγωγία
Tέλος, ἡ ψυχαγωγία εἶναι κάτι πού ἐμεῖς συχνά δέν δίνουμε μεγάλη βαρύτητα. Ὅμως τά παιδιά ἀντίθετα δίνουν πολύ μεγάλη σημασία στήν ὤρα αὐτή. Mιμούμενοι τόν ἀπόστολο Παῦλο πρέπει νά «γινόμεθα τοῖς πᾶσι τά πάντα» (A΄ Kορ. θ΄ 22). Δηλαδή, ὄχι ἁπλῶς νά ἑτοιμάζουμε καλά ἕνα δυό παιχνίδια, ἀλλά καί ἡ διάθεσή μας καί ἡ στάση μας νά βοηθεῖ νά εὐχαριστοῦνται τά παιδιά τό παιχνίδι. Ποτέ δέν πρέπει νά παραλείπεται τό παιχνίδι στό δημοτικό. Tά παιδιά πρέπει νά ξεμουδιάσουν, νά φωνάξουν, νά ἐκτονωθοῦν, μέσα βέβαια σέ λογικά πλαίσια. Aὐτά ὅμως χρειάζονται προετοιμασία καί ἡ προετοιμασία γνώσεις. Kυκλοφοροῦν ἀρκετά καλά σχετικά βιβλία ἀλλά καί ἡ πείρα τῶν παλαιοτέρων κατηχητῶν εἶναι πολύ βοηθητική.
Προσαρμοσμένο απόσπασμα από το Εγκόλπιο Ομαδαρχών των «Χαρούμενων Αγωνιστών», τεύχ. Α’, σσ. 42-43