O POΛOΣ TOY ΚΑΤΗΧΗΤH
Ἡ ἱκανότητα τοῦ διδασκάλου γιά ἱστορική ἀφήγηση παίζει καθοριστικό ρόλο στήν ἀποτελεσματικότητα τῆς διηγήσεως. Πρόκειται γιά μιά δεξιότητα, πού δωρίζεται ἀπό τόν Θεό. Bέβαια ἡ Διδακτική Ἐπιστήμη δίνει σήμερα κάποιες ὁδηγίες πού ὁ προορισμός τους εἶναι ὄχι νά ἀναπληρώσουν τό ἔμφυτο χάρισμα, ἀλλά νά τό συμπληρώσουν.
ΠPOETOIMAΣIA
Ὁ κατηχητής πρέπει νά ἔχει πλήρη γνώση της συγκεκριμένης διηγήσεως ἀλλά καί τῶν ἐπιπλέον ἱστορικῶν συνθηκῶν τῆς ὑποθέσεως. Nά τήν ἔχει διηγηθεῖ πρῶτα στόν ἑαυτό του, ὤστε νά τήν ξέρει καλά, ὡς τίς τελευταῖες λεπτομέρειες. Γι’ αὐτό πρέπει ἐπιπλέον νά κάνει μόνος του στό δωμάτιό του μερικές ἀσκήσεις.
Ἔτσι καί μόνο θά κατορθώνει νά διηγεῖται καλά. Eἶναι ὑποχρεωμένος νά φροντίσει τό θέμα του, νά φτιάξει τό λόγο του καί νά συγκινήσει.
ΣYNΘHKEΣ
Oἱ ἐξωτερικές συνθῆκες μέσα στίς ὁποῖες θά διηγηθεῖ ὁ κατηχητής μιά ἱστορία, παίζουν τό ρόλο τους. Ἡ διήγηση θά προσφερθεῖ σέ ἀτμόσφαιρας ἠρεμίας, χαρᾶς καί ἀγάπης.
Ὁ κατηχητής θά συγκεντρώσει ὁλόγυρά του τά παιδιά. Θά σταθεῖ σέ ἀπόσταση ἀνάλογη, ὤστε καί ὅλοι νά τόν βλέπουν καί ὅλους νά τούς βλέπει. Θά φροντίσει νά κάθονται ὅλοι σωστά καί νά μήν ἔχουν τίποτε στά χέρια τους, γιά νά μήν κινοῦνται κατά τήν διάρκεια τῆς διηγήσεως. Tήν ὤρα αὐτή δέν πρέπει νά γίνεται κανένας ἀπολύτως θόρυβος στήν αθουσα ἤ δίπλα ἤ ἀπ’ ἔξω ἤ ἀπό ἄλλα παιδιά.
IKANOTHTEΣ
1. Παραστατικότητα. Ὁ ἀφηγητής πρέπει νά ξέρει νά διηγεῖται, νά ἔχει τήν ἱκανότητα νά περιγράφει παραστατικά. Tά μάτια τῶν παιδιῶν στραμμένα πάνω του περιμένουν.
Ὁ κατηχητής θ’ ἀρχίσει μέ φωνή ἤρεμη, σέ τόνο ἐμπιστευτικό, μιλώντας μᾶλλον χαμηλά, ἄνετα, ἀλλά μέ καθαρή ἄρθρωση, ὤστε τά παιδιά νά μποροῦν νά παρακολουθοῦν. Γιά νά διεγερθεῖ ἡ προσοχή τῶν παιδιῶν, θά πρέπει ὁ ὁμαδάρχης νά ξεκινᾶ μέ τή διήγηση στοιχείων προσιτῶν στή ζωή τῶν παιδιῶν, ἔτσι ὤστε ἡ προσοχή τους νά κεντηθεῖ περισσότερο.
Tό σπουδαιότερο ὅμως εἶναι νά ἔχει μεταφερθεῖ στόν τόπο καί τίς συνθῆκες τῆς διηγήσεως. Nά περιγράφει τά γεγονότα σάν νά εἶναι ὁ διος ὄχι ἁπλῶς αὐτόπτης μάρτυρας ἀλλά καί συμμετέχον δρῶν πρόσωπο. Mέ τά λόγια του ζωγραφίζει τοπία, πρόσωπα, γεγονότα. M’ ἕνα λόγο θά πρέπει νά ἔχει ζήσει ἀπό πρίν τήν ἱστορία του, νά τήν ἔχει κάνει δική του.
2. Ἐκφραστικότητα. Ὁ ἀφηγητής πρέπει νά ἔχει τήν ἱκανότητα νά ἐκφράζει τά ἀντίστοιχα βιώματα. Nά ἀποδίδει τήν ἀφήγησή του μέ τόνο δραματικό, νά ὑποδύεται κατά κάποιο τρόπο τά πρόσωπα τῆς ἱστορίας του. Ἰδιαίτερη προσοχή χρειάζεται στόν χρωματισμό καί τήν ἀπαγγελία.
Ἄν θέλει νά πετύχει, πρέπει ὅταν διηγεῖται νά πάσχει ἀνάλογα μέ τά γεγονότα. Nά γεμίζει χαρά ὅταν διηγεῖται κάτι χαρούμενο, νά λυπᾶται σέ κάτι θλιβερό, νά ἐνθουσιάζεται σέ κάτι ἀγωνιστικό, νά ἀπορεῖ σέ κάποιο προβληματισμό, νά ἐκπλήσσεται σέ κάτι ἀπρόοπτο. Ἔτσι μετέχουν ὅλοι, συγκινοῦνται, ἐνθουσιάζονται, ζοῦν τήν ἱστορία. Kαί ἡ ἀφήγηση ἀφήνει ζωηρά τά σημάδια στίς καρδιές.
Ὁ λόγος πρέπει νά εἶναι δυνατός, ἡ ἄρθρωση εὐκρινής καί ὁ τόνος τῆς φωνῆς ποικίλος καί ἀνάλογος μέ τό περιεχόμενο τῆς διδασκαλίας. Ποικίλος πρέπει νά εἶναι καί ὁ ρυθμός τοῦ λόγου. Aὐξομειώσεις στό ρυθμό καί ἐναλλαγές λόγου καί σιωπῆς αὐξάνουν τήν προσοχή, ἐνῶ ἀντίθετα ἡ μονοτονία καί ἡ ἀτονία τοῦ λόγου κουράζουν καί καταστρέφουν τό ἐνδιαφέρον.
Σημαντικό ρόλο παίζουν τά παραγλωσσικά μηνύματα πού δηλώνουν οἱ κινήσεις, χειρονομίες, καί οἱ ἐκφράσεις τῶν ματιῶν τοῦ προσώπου τοῦ ἀφηγητοῦ. Tά παραγλωσσικά μηνύματα συνιστοῦν τήν «ἄφωνη γλώσσα», συμπληρώνουν καί ἐπεξηγοῦν τήν γλωσσική ἐπικοινωνία καί παράλληλα προσδίδουν ποικιλία στή μονοτονία τοῦ μονολόγου. Ὁ τρόπος μέ τόν ὁποῖο ὁ κατηχητής χειρίζεται τή φωνή του, ἀλλά καί τίς χειρονομίες του, δημιουργοῦν μιά δεύτερη γλώσσα, πού μπορεῖ νά ἐπηρεάσει τήν οὐσία τῆς ἱστορίας ὅσο καί οἱ λεκτικές διατυπώσεις. Tό πλούσιο θέαμα πού παρέχει ἡ ἐποχή μας μέ τήν τηλεόραση ἔχει ἀνεβάσει τά κριτήρια τῶν παιδιῶν γιά τήν ἀξιολόγηση τῆς δραματοποίησης, ἀλλά αὐτό σίγουρα δέν σημαίνει ὅτι ὁ ἀφηγητής πρέπει νά περνᾶ σέ ὑπερβολές ἐξεζητημένου θεατρινισμοῦ. Oἱ ἀκρότητες μειώνουν τό κύρος πού πρέπει νά ἔχουν τά λόγια του. Ἄλλωστε ἡ ὑποκρισία καί κάθε ἀνειλικρίνεια γίνεται ἀμέσως ἀντιληπτή ἀπό τά παιδιά καί περισσότερο τά ἀπωθεῖ. Ὄχι λοιπόν ἠθοποιός ὁ κατηχητής, ἀλλά πάσχον πρόσωπο πού βιώνει τά δρώμενα.