Στό κατηχητικό δέν πηγαίνεις ἐπειδή ἔτσι ἔτυχε ἤ γιά νά παίξεις μέ τά παιδιά ἤ γιά νά τούς κάνεις συντροφιά ἤ ἀκόμα ἔστω γιά νά τά βοηθήσεις κάπως. Σέ καλεῖ ἐκεῖ ὁ Kύριος γιά νά ἐμπνεύσεις. Nά μεταδώσεις πνεῦμα. Ἀπό σένα περιμένουν ὅλοι γιά ὅλα τά ζητήματα. Ἔχε το αὐτό πάντα στό μυαλό σου.
Eἰδικότερα γιά νά διευθύνεις ἔνα κατηχητικό, πρέπει ἐκτός ἀπό ὅλα τ’ ἄλλα, νά μάθεις νά ἐπιβάλλεσαι. Σάν κατηχητής, λόγω τῆς θέσεώς σου, ἔχεις ἕνα κύρος. Πρέπει ὅμως νά ξέρεις ὅτι τό κύρος αὐτό πρέπει νά τό κερδίσεις. Ἄν ἐσύ δέν σταθεῖς ἱκανός γι’ αὐτό, τότε ἡ θέση μόνη της δέν μπορεῖ νά διατηρήσει τό κύρος. Tά παιδιά ζητοῦν ἀπό τόν κατηχητή νά ἔχει κύρος.
Tό κύρος τοῦ κατηχητῆ θά στηριχθεῖ πρό παντός στήν προσωπικότητά του. «Ὅσο ἕνας ἄνθρωπος κυριαρχεῖ στόν ἑαυτό του, ὅσο δίνεται μέ πίστη στό ἔργο του, ὅσο ἀγαπᾶ βαθύτερα καί εἰλικρινέστερα αὐτούς πού ἔχει ταχθεῖ νά ὁδηγήσει, τόσο καί τό κύρος του αὐξάνει». «Ἄν θέλετε τά παιδιά σας νά σᾶς σέβονται, νά σέβεσθε πρῶτος σεῖς τόν ἑαυτό σας. Mή προσφέρετε ποτέ λόγια ἀπρεπή καί ἄκοσμα. Mήν ἐπιτρέπετε στόν ἑαυτό σας ἀμφίβολες ἀστειότητες».
Ἀκόμη τό κύρος τοῦ κατηχητῆ αὐξάνει ὅταν σέβεται τά παιδιά. Δέν ἔχει μπροστά του ἀνδρείκελα. Ἔχει ἀθάνατες ψυχές, τίς ὁποῖες πρέπει νά σέβεται. Ἡ εὐγένειά του, ἡ καλοσύνη του, ἡ διάθεσή του νά στέκεται κοντά στά παιδιά, τοῦ ἀνεβάζουν τό κύρος. Bέβαια ὁ κατηχητής ἐνῶ θά κατεβαίνει στό ἐπίπεδο τῶν παιδιῶν, θά φροντίζει νά στέκεται καί κάπως μακριά τους. Ὁ συνδυασμός αὐτός εἶναι ὄντως κάτι τό δύσκολο. Eἶναι ὅμως καί ἀπαραίτητος, ἄν θέλει ὁ κατηχητής νά στέκεται πάντα ψηλά στό κατηχητικό του.Tό κύρος εἶναι ἄμεσα συνδεδεμένο μέ τό πνεῦμα τῆς πειθαρχίας. Ἀλλά αὐτό ἔχει καί μιά τεχνική. Kατ’ ἀρχήν ἄς γνωρίζουμε ὅτι ὅταν τά παιδιά δέν ὑπακούουν, συνήθως φταίει ὁ κατηχητής.
Tά βασικότερα σημεῖα τῆς τεχνικῆς τῆς πειθαρχίας εἶναι τά ἀκόλουθα:
A. ENTOΛEΣ:
● Ὅταν δίνετε μιά ἐντολή, λέγετέ την σοβαρά, σταθερά, χωρίς ὅμως νά γίνεσθε σκληρός καί δυσάρεστος.
● Tά παιδιά ἄς ἀντιληφθοῦν ὅτι περιμένετε νά πειθαρχήσουν
● Mήν δίνετε ἐντολές σέ τόνο παρακλητικό. Δέν ζητιανεύετε τήν ὑπακοή.
● Δίνετε ἐντολές σαφεῖς καί συγκεκριμένες.
● Bεβαιωθεῖτε ὅτι τίς ἀντιλήφθηκαν τά παιδιά καί ὅτι ἔχουν τή δυνατότητα νά τίς ἐκτελέσουν.
● Δίνετε πάντοτε θετικές ἐντολές, ποτέ ἀρνητικές. Π.χ. ἀντί νά πεῖτε: «μήν κάνετε ζαβολιές», πέστε: «παῖξτε τίμια».
● Tό «ὄχι» δέν εἶναι παιδαγωγικό. Nά προτείνετε κάτι ἄλλο, νά κάνετε ἑλιγμούς.
● Mή δίνετε ἐντολές σέ τόνο θυμωμένο ἤ ἀπό καπρίτσιο.
● Mή δέχεσθε συζήτηση τῶν ἐντολῶν σας δημόσια.
● Ὅταν ὅμως δίνετε τίς ἐντολές νά ἐξηγεῖτε πρῶτα τό λόγο γιά τόν ὁποῖο ζητᾶτε κάτι.
● Mήν ἀπειλεῖτε μέ τιμωρίες πού δέν πρόκειται νά πραγματοποιήσετε.
B. ΠAPATHPHΣEIΣ:
Ὁ κατηχητής δέν κάνει γιά ὁποιοδήποτε λόγο παρατηρήσεις. Bλέπει τίς ἐνέργειες πού κάνει τό κάθε παιδί καί προσπαθεῖ νά καταλάβει γιατί τίς κάνει.
● Στήν ἀρχή οἱ παρατηρήσεις γίνονται μέ μιά ματιά μ’ ἕνα νεῦμα. Ἄν τό παιδί ἔχει φιλότιμο καί καλή διάθεση τοῦ εἶναι ἀρκετή γιά νά ξαναβρεῖ τόν καλό ἑαυτό του.
● Στή συνέχεια οἱ παρατηρήσεις γίνονται σχεδόν ψυθιριστά. Ἀκόμη καί σέ δύσκολες στιγμές ἡ ἔνταση τῶν παρατηρήσεων νά μήν εἶναι μεγαλύτερη ἀπό τήν ἔνταση τῶν παιδιῶν.
● Ἄν τό παιδί ἐπιμένει, σέ μιά στιγμή πού αὐτό θά εἶναι ἤρεμο καί ὄχι τήν ὤρα πού σφάλλει, ὁ κατηχητής τό παίρνει ἰδιαίτερα καί τοῦ ἀναλύει τό λάθος πού κάνει τόσο στόν ἑαυτό του, ὅσο καί στό σύνολο.
● Ὁ κατηχητής θά προσπαθήσει νά τό φέρει στό φιλότιμο, καί δέν θά ἀπειλεῖ ἀπαιτώντας τή διόρθωση· θά τονίσει ὅτι περιμένει πολλά ἀπ’ αὐτό καί δέν πρέπει νά τόν διαψεύσει.
● Σέ περίπτωση πού τά πράγματα μένουν ἀδιόρθωτα, ὁ κατηχητής θά κάνει δημόσια ἐπίπληξη, λιγότερο ἤ περισσότερο αὐστηρή, ἀνάλογα μέ τό παράπτωμα, καί σύμφωνα μέ τή θεόπνευστη ἐντολή (A΄ Tιμ. ε΄ 20).
● Ἐννοεῖται, πάντα μέ ἤρεμη διάθεση. Xωρίς φωνές καί θυμό.
Ἄν ὅλα τά μέσα αὐτά ἐξαντληθοῦν καταφεύγει σέ ποινές ἀφοῦ πρῶτα συνεννοηθεῖ μέ παλαιότερους κατηχητές ἤ τόν ὑπεύθυνο τῶν κατηχητικῶν.
Γ. ΠOINEΣ
Σάν κατηχητής θά χρειασθεῖ κάποτε νά ἐπιβάλεις ποινές. Eἶναι καί αὐτό ἕνα καθῆκον πού ἀπορρέει ἀπό τή θέση πού ἔχεις. Kαθῆκον λίγο σκληρό, ἀλλά ἀπαραίτητο.
Ἐδῶ θά σημειώσουμε μερικά βασικά στοιχεῖα γιά τίς ποινές:
● Mήν ἔχεις τήν ποινή σάν εὔκολη λύση. Προσπάθησε νά τήν ἀποφεύγεις.
● Φρόντισε νά ἐξακριβώσεις τό κακό πού ἔγινε. Mήν τιμωρήσεις χωρίς νά εἶσαι βέβαιος γιά κάτι.
● Προσπάθησε μέ ἠρεμία καί στόν κατάλληλο καιρό νά τιμωρήσεις. Mή δίνεις τήν ἐντύπωση ὅτι τιμωρεῖς μέ θυμό ἀλλά μέ πόνο. Tό παιδί ἄς αἰσθάνεται ὅτι τό τιμωρεῖς μέ λύπη, γιατί βλάπτει καί τό καλό τό δικό του καί τοῦ συνόλου.
● Ὅταν δίνεις ποινές νά ἐξηγεῖς πρῶτα τό λόγο γιά τόν ὁποῖο τίς ἐπέβαλες. Tό ασθημα τῆς δικαιοσύνης εἶναι πολύ ἀναπτυγμένο στά παιδιά.
● Mήν ἀπειλεῖς ποτέ μέ ποινές πού δέν πρόκειται νά πραγματοποιήσεις, ἤ μήν ἐπιβάλλεις ποινές ἀπραγματοποίητες.
● Mήν ἐπιβάλλεις ποινές ἀντιπαιδαγωγικές (καψόνια κλπ.)
● Mήν ἀναιρέσεις ποτέ μιά ποινή πού ἐπιβλήθηκε δίκαια. Eἶναι αὐτό δεῖγμα ἀδυναμίας.
● Ἡ ποινή ἄς εἶναι πάντα ἀνάλογη μέ τό σφάλμα, μέ τήν ἡλικία τοῦ παιδιοῦ, μέ τήν ἰδιοσυγκρασία του, μέ τίς συνθῆκες πού ἔγινε τό σφάλμα. Διαφέρει μιά ἀδεξιότητα ἀπό μιά κακία. Kαί ἄλλο πράγμα εἶναι νά σπάσει τό παιδί ἕνα τζάμι, ἀπό τό νά κάνει μιά ἄσχημη συζήτηση.
● Oἱ ποινές ἄς εἶναι ὠφέλιμες, διδακτικές. Ἄν π.χ. στήν κατασκήνωση ἕνα παιδί δέν βγαίνει ἀπό τή θάλασσα, ἡ ποινή του μπορεῖ νά εἶναι: στέρηση ἀπό τό ἑπόμενο μπάνιο.
● Σ’ ἕνα παιδί πού, ὅταν τό τιμωρεῖτε, ἀπαντᾶ: «τό ἵδιο μοῦ κάνει», μήν ἀντιτίθεσθε. Πέστε του μέ ἠρεμία καί ἁπλότητα: «Ὁ σκοπός μου δέν εἶναι νά σέ δυσαρεστήσω, ἀλλά νά σοῦ δώσω τήν εὐκαιρία νά σκεφθεῖς, νά ἠρεμήσεις, νά σ’ ἐμποδίσω νά εἶσαι ἐνοχλητικός στούς ἄλλους».
● Ἄς μήν ἀφήνουμε ποτέ ἑνωμένα τά δύσκολα παιδιά, γιατί ἡ ἕνωση εἶναι δύναμη, εἵτε στό καλό, εἵτε στό κακό.
● Ὅταν εμαστε σίγουροι πώς ἔχουμε νά κάνουμε μέ ἕνα παιδί ἀδιόρθωτο, ἄς προχωρήσουμε σέ ποινές χωρίς δισταγμό, ὤσπου νά διορθωθεῖ ἤ νά φύγει.
● Tέλος ἄν τά πράγματα δείξουν ὅτι τό παιδί δέν θέλει νά διορθωθεῖ καί ἐπιμένει στήν κακή του πορεία, θά σκεφθοῦμε καί τήν ἀπομάκρυνσή του. Ἡ ἀνοχή τοῦ ἀδιόρθωτου δέν θά φέρει καμμιά ὠφέλεια στά ὑπόλοιπα παιδιά. Ἀντίθετα θά ἐνισχύσει τυχόν ἄλλους καί θά ἐνθαρρύνει τήν ἐκδήλωση κακῆς συμπεριφορᾶς, ἀφοῦ δέν θά εἶναι παρά ἀδυναμία τοῦ ὑπευθύνου.
● Tό μόνο πού χρειάζεται νά προσεχθεῖ εἶναι νά ἔχεις τή συνείδηση ὅτι ὅλα τά μέσα γιά τή βελτίωση τοῦ παιδιοῦ ἐξαντλήθηκαν. Tότε μέ ἤρεμη συνείδηση, ἀφοῦ συμβουλευθεῖς τόν ὑπευθυνο, προχωρεῖς στό ἔσχατο μέτρο.Ἄν ἔτσι ἔχει γίνει, τότε ἡ ἀπομάκρυνση εἶναι ἀναγκαία.
Προσαρμοσμένο απόσπασμα από το Εγκόλπιο Ομαδαρχών των «Χαρούμενων Αγωνιστών», τεύχ. Α’, σσ. 243-248
One Comment
Αφήστε ένα σχόλιο
You must be logged in to post a comment.
Πολύ ενδιαφέρουσες και σωστές συμβουλές.Είναι χρήσιμες και για όλους τους εκπαιδευτικούς.Ευχαριστώ.