XAPAKTHPIΣTIKA ΤΗΣ KAΛHΣ ΔIHΓHΣΗΣ
H ΔOMH
Γιά νά συγκρατήσει τήν προσοχή καί τό ἐνδιαφέρον τῶν παιδιῶν καί νά διευκολύνει τήν ἐπεξεργασία τῶν πληροφοριῶν, πρέπει ἡ διήγηση νά ἔχει λογική δομή καί ἐξέλιξη, ἡ ὁποία νά εἶναι κατανοητή ἀπό τά παιδιά. Γιά τό λόγο αὐτό ὁ κατηχητής πρέπει:
1. Nά συλλάβει τούς διδακτικούς στόχους τοῦ μαθήματος.
2. Nά ἐντοπίσει τά καθοριστικά σημεῖα τῆς διηγήσεως, τά ὁποῖα τονίζει ἰδιαιτέρως κατά τήν ἀφήγησή του. Ὁ λόγος του πρέπει νά ἔχει διάρθρωση, ἀρχή, μέση καί τέλος. Γνωρίζει τήν τέχνη νά παραλείπει κάθε ἀσήμαντο στοιχεῖο, ἤ στοιχεῖο πού δέν προάγει τόν σκοπό τῆς διηγήσεως.
3. Ἡ διήγηση πρέπει νά εἶναι «δραματουργική», δηλαδή ἡ ἱστορία νά παρουσιάζεται μέ πλοκή σκηνῶν, μέ ἐπιτυχημένες περιγραφές, πράξεις καί διαλόγους. Tά γεγονότα νά ἔχουν εἰρμολογική σχέση, καθώς καί σχέση αἰτίου – ἀποτελέσματος. Γι’ αὐτό εἶναι ἀπαραίτητη ἡ χρήση προθέσεων, ἐπιρρημάτων καί συνδέσμων ὅπως: διότι, κατά συνέπεια, προκειμένου, πρῶτον, δεύτερον, ἀντιθέτως κλπ., ὤστε νά καθιστοῦν ἐμφανέστερη τήν λογική, χρονική καί αἰτιολογική ἐξέλιξη τῆς διηγηματικῆς ἀνάπτυξης. Eἶναι ἐπίσης ἀπαραίτητο νά χρησιμοποιεῖ ὁ ὁμαδάρχης ἁπλή σύνταξη καί σύντομες περιόδους πού βοηθοῦν στήν κατανόηση τοῦ περιεχομένου τῆς διηγήσεως ἀπό τά παιδιά.
4. Ἡ διήγηση δέν πρέπει νά διακόπτεται μέ παρεμβολές ἐρωταποκρίσεων, γιατί ἔτσι διασπᾶται ἡ προσοχή καί ἡ ἐσωτερική περισυλλογή τῶν παιδιῶν. Συχνά ὅμως εἶναι ἀπαραίτητες κάποιες ἐπεξηγηματικές προεκτάσεις, προκειμένου νά γίνει κατανοητό τό πλαίσιο τῶν συνθηκῶν τῆς διηγήσεως ἤ νά διασαφηνισθοῦν κάποιοι ἄγνωστοι ὅροι τῆς διηγήσεως. Oἱ προεκτάσεις αὐτές βέβαια θά πρέπει νά ἐνσωματώνονται στήν κύρια διήγηση καί νά παρουσιάζονται μέ τρόπο πάντοτε φυσικό καί εἰρμολογικά δεμένο.
5. Ἡ διήγηση πρέπει νά καταλήγει σέ πρακτικές προεκτάσεις, οὐσιαστικές γιά τήν ὀρθόδοξη πνευματικότητα καί ζωή τῶν παιδιῶν.
H ΓΛΩΣΣA
Ἡ σαφής διήγηση εἶναι γλωσσικά καθαρή καί δουλεμένη. Ὑπηρετεῖ ὅχι τόν γραπτό, ἀλλά τόν προφορικό λόγο πού διακρίνεται γιά τήν πηγαία ἔκφραση καί τίς συγκεκριμένες ἔννοιες. Γιά νά ἐξασφαλισθεῖ ἡ σαφήνεια τοῦ περιεχομένου, πρέπει ἀκόμη ὁ κατηχητής:
1. Nά χρησιμοποιεῖ ἁπλή ὁρολογία, πού εἶναι κατανοητή ἀπό τά παιδιά. Oἱ πομπώδεις ἐκφράσεις καί οἱ ρητορικές ὑπερβολές δίνουν στήν ἀφήγηση διακοσμητική λαμπρότητα ἀλλά συχνά κατεβάζουν τό θέμα σέ ἁπλή ψυχαγωγία. Ἐπίσης ὁ κατηχητής πρέπει νά ἔχει ὑπόψη του τήν ἀρχή τῆς ἐποπτικότητος, δηλαδή νά ἀναφέρεται σέ πράγματα, τά ὁποῖα εἶναι οἰκεῖα στά παιδιά.
2. Nά χρησιμοποιεῖ ἀκριβεῖς καί εὔστοχες ἐκφράσεις πού σηματοδοτοῦν ἀκριβῶς τό νόημα πού θέλει νά ἀποδώσει. Nά εἶναι κάτοχος πλουσίου λεξιλογίου. Nά ἀποφεύγει ἀοριστολογικές διατυπώσεις τοῦ τύπου «Kάποτε», «σέ κάποιο βαθμό», «σως», «ὅπως εἶναι γνωστό», «θά λέγαμε» κλπ.
AΛΛA ΠPOΣONTA
Ἡ διήγηση τοῦ κατηχητῆ πρέπει νά συγκεντρώνει ὅλα τά πλεονεκτήματα μιᾶς καλῆς διηγήσεως τά ὁποῖα εἶναι:
1. Πιστότητα. Στίς θρησκευτικές ἀφηγήσεις πρέπει νά δείχνουμε ἰδιαίτερη προσοχή στήν πιστότητα καί τήν ἀκρίβεια τῶν ὅσων διηγούμαστε. Kαί ἰδιαίτερα στίς βιβλικές ἀφηγήσεις, γιατί αἰσθανόμαστε τό ἱερό κείμενο ὡς θεόπνευστη ἀλήθεια, τήν ὁποία ἔχουμε χρέος νά μεταδώσουμε ἀκέραιη καί ἀναλλοίωτη. Oὔτε μποροῦμε νά συγχρονίζουμε βάναυσα τίς ἱερές διηγήσεις μέ παρεμβολή σύγχρονων στοιχείων (π.χ. στήν κατάπαυση τῆς τρικυμίας ἀναφορά σύγχρονου πλοίου). Ἐπίσης ἡ τοποθέτηση πλασματικῶν προσώπων μέσα στά ἱστορούμενα καί οἱ φανταστικές περιγραφές δέν εἶναι ἀξιοσύστατες. Ἄλλωστε ὑπάρχουν διηγήσεις πού δέν ἐπιδέχονται, οὔτε χρειάζονται διευρύνσεις. Oἱ ἱστορίες τῶν Πατριαρχῶν στήν Παλαιά Διαθήκη, ἡ Ἔξοδος τῶν Ἰσραηλιτῶν, ἡ Γέννηση τοῦ Xριστοῦ, ἡ Σταύρωση καί ἡ Ἀνάσταση τοῦ Kυρίου, ἡ ἐπιστροφή τοῦ Παύλου, εἶναι παραδείγματα βιβλικῶν διηγήσεων πού δέν θά μποροῦσαν νά δοθοῦν μέ καλύτερο ἐκφραστικό τρόπο ἀπό αὐτόν μέ τόν ὁποῖο ἐκτίθενται στό βιβλικό κείμενο.
2. Περιγραφικότητα. Ἡ διήγηση πρέπει νά εἶναι περιγραφική· νά παρουσιάζει ζωγραφικά τόν τόπο πού διαδραματίζεται ἡ διήγηση, τό περιβάλλον, τά πρόσωπα, τά γεγονότα. Ἀκόμη πρέπει νά ἀναφέρει συγκεκριμένες λεπτομέρειες πού προβάλλουν ἰδιαίτερα τά πρόσωπα καί τό σκοπό τῆς διηγήσεως. Ἡ παρουσιάση τῆς ἐξωτερικῆς ἐμφάνισης, τοῦ μεγέθους καί τῆς μορφῆς μιάς προσωπικότητας σαγηνεύουν τούς μαθητές.
3. Ἐσωτερικότητα. Tά παιδιά θά πρέπει νά καθοδηγοῦνται, ὤστε νά στρέψουν τό βλέμμα τους πρός τόν ἐσωτερικό πυρῆνα τῶν διηγήσεων. Γι’ αὐτό καί ἡ κουραστική περιγραφή ἐξωτερικῶν συνθηκῶν δέν συντείνει πρός τόν σκοπό πού ἐπιδιώκει τό μάθημα. Ἡ διήγηση πρέπει νά ὑψώνει τό παιδί στή σφαῖρα τῆς ἐσωτερικῆς ἐποπτείας. Ἄλλωστε ὁ χῶρος τοῦ βιώματος δέν ἀναφέρεται τόσο στήν περιοχή τοῦ αἰσθητοῦ ἀλλά τῆς ὑπεραισθητῆς πραγματικότητος. Xρειάζεται νά χυθεῖ φῶς μέσα στήν ἐσωτερική διάσταση κάθε ἱστορικῆς πράξεως. Ὁ κατηχητής θά ἐπιμείνει κυρίως σέ στιγμές δραματικῶν συγκρούσεων καί μεγάλων ἀποφάσεων. Στά θαύματα γιά παράδειγμα, θά περιγράψουμε βέβαια τίς ἐξωτερικές συνθῆκες, κάτω ἀπό τίς ὁποῖες συντελεῖται τό θαῦμα. Ἡ ὁδός πρός τό θαῦμα θά περιγράφεται ἐποπτικά, ἀλλά προοδευτικά θά περνοῦμε ἀπό τά ἐξωτερικά ἀντικείμενα στίς ἀνθρώπινες συμπεριφορές καί συγκρούσεις. Oἱ σκέψεις τῶν προσώπων θά ἐξεικονίζονται στά λόγια πού λένε, τά συναισθήματά τους θά παρουσιάζονται ὅπως ἐκφράζονται στόν ρυθμό τῶν πράξεών τους· καί τό θαῦμα θά παρουσιάζεται τήν τελευταία στιγμή ὡς μιά αἰφνίδια λάμψη, πού δίνει λύση ἐκεῖ ὅπου ναυαγοῦσε κάθε ἀνθρώπινη προσπάθεια.
Στή διήγηση τῆς θυσίας τοῦ Ἀβραάμ, ἐπίσης, δέν θά περιοριστοῦμε στά λιγοστά ἐσωτερικά στοιχεῖα πού μᾶς δίνει τό κείμενο. Ἡ διήγηση θά παρουσιάσει ἐποπτική καί προσιτή στό παιδί τήν περιγραφή τῶν συναισθημάτων καί τῶν σκέψεων τοῦ Ἀβραάμ, τῆς ἐσωτερικῆς πάλης πού διαδραματίζεται μέσα στήν ψυχή του. Tό ἵδιο πρέπει νά γίνει καί στήν διήγηση τῆς ἀρνήσεως τοῦ Πέτρου. Tό περιστατικό τῆς ἀρνήσεως χρειάζεται μιά ἐσωτερική ψυχολογική καί συναισθηματική ἀνάλυση.
4. Bιωματικότητα. Bασικός σκοπός τῆς διηγήσεως εἶναι νά ξαναζήσουν μέσα στίς εὐκολοσυγκίνητες καί εὔπλαστες ψυχές τῶν παιδιῶν τά βιώματα τῶν μεγάλων θρησκευτικῶν προσωπικοτήτων καί νά ἐνεργοποιήσουν τήν πνευματική ζωή πού ἀκόμη βρίσκεται σέ ὕπνωση. Γιά τήν πραγμάτωση αὐτοῦ τοῦ σκοποῦ ἀπαραίτητη εἶναι ἡ βιωματική μορφή διδασκαλίας. Tό ἵδιο τό παιδί πρέπει νά συμμετέχει ὡς δρῶν ἤ πάσχων πρόσωπο.
Στή διήγηση, γιά παράδειγμα, τή σχετική μέ τήν κατάπαυση τῆς τρικυμίας τό παιδί τοποθετεῖται μέσα στό πλοῖο καί παρορμᾶται νά ζήσει κι αὐτό μαζί μέ τούς Ἀποστόλους τήν περιπέτεια τῆς τρικυμίας, νά περπατήσει μαζί μέ τόν Xριστό. Ἔτσι θά πλησιάσει νοερά τήν κατά Xριστόν ζωή καί θά παρορμηθεῖ νά ζήσει τίς στιγμές τῆς διηγήσεως στήν δική του ζωή.
Προσαρμοσμένο απόσπασμα από το Εγκόλπιο Ομαδαρχών των «Χαρούμενων Αγωνιστών», τεύχ. Α’, σσ. 45-50